Vrksasana, boomhouding


Hoe doe je de Boomhouding?

• Begin in de berghouding (Tadasana).
• Zorg dat je op het midden van je voeten staat.
• Richt je kruin omhoog.
• Strek op van je staartbeen tot je kruin. Dus zorg dat je wervels recht boven elkaar staan. Je achterhoofd blijft in lijn met je rug.
• Span je buik een beetje aan.
• Trek nu je navel iets in richting je ruggenwervel.
• Plaats je voetzool vervolgens zo hoog mogelijk aan de binnenkant van je andere dijbeen. Als dit niet lukt, plaats de voetzool dan tegen de zijkant van de kuit van het andere been of eventueel de enkel.
• De tenen van deze voet wijzen omlaag.
• Je standbeen staat ‘geworteld’ in de grond.
• Verdeel je gewicht gelijk over de vier steunpunten van de voet.
• Concentreer je op een punt recht voor je, dit punt mag niet bewegen.
• Breng dan je handen voor je borst in gebeds-mudra (Anjali Mudra). Heb je voldoende evenwicht, strek dan de armen omhoog, het borstgebied blijf open en breed, en kijk met zachte ogen voor je.
• Blijf ongeveer één minuut in de houding, of zo lang als comfortabel voelt.
• Hoe langer je staat hoe meer kracht je opbouwt.
• Adem rustig door

De Sanskriet naam voor de Boom is Vrksasana, afgeleid van de woorden Vrksa (boom), en Asana (houding). Waarom zou je deze houding doen? Deze houding verbetert je balans en versterkt je dijen, kuiten, enkels en ruggengraat. Tegelijkertijd opent de Boom de liezen, dijen, borst en schouders. Deze houding helpt je om kalm en gefocust te blijven, op de mat en in het dagelijks leven.

Voor deze yogahouding is de wollen yogamat van ComfortZen uitermate geschikt.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En ontvang 5% korting!


Geen zorgen, we zullen niet spammen.