Open je hart

Urdhva Dhanurasana

Maar hoe doe je dat?

Vaak stoppen we emoties weg. Dan gaan onze schouders en hoofd wat naar voren hangen, alsof je het hart wilt sluiten. Het verbergen of het beschermen van je kwetsbaarheid is best te begrijpen. Toch levert het vaak klachten op met name in de nek, schouders en bovenrug. Maar ook in het borstgebied, hoesten, druk op de borst of hartklachten.

Naarmate we ouder worden, wordt de wervelkolom stijver en zakken de wervels meer in. Naar achter buigen is een houding die we in het dagelijks leven niet vaak doen. We zitten of staan vaak gebogen naar voren en staren naar onze beeldschermen. Hoe langer we dat doen hoe lastiger het wordt om de weg terug te vinden naar een rechte rug.

Tijdens mijn yogalessen keken de ouderen vaak jaloers toe hoe de jongeren met gemak achterover bogen. Maar als je yoga en achteroverbuigingen van jongs af aan blijft doen dan ga je dus eigenlijk dat verouderingsproces tegen. Geen kromme rug meer, je blijft mooi rechtop.  Deze yogahoudingen leveren zeer veel gezondheidsvoordelen op.

Yogarol ComfortZen

Hoe doe je Achteroverbuigingen?

Een goede voorbereiding op achteroverbuigingen is om te gaan liggen op een wollen yogarol van ComfortZen. De wol geeft een heerlijke warmte af en omdat het 100% puur wol is werkt het energetisch beter dan synthetisch materiaal. Leg de yogarol horizontaal op je yogamat en ga er met je rug op liggen. Je kan beginnen met de onderrug,  na 5 minuten kan je de yogarol doorschuiven naar de middenrug om nog eens 5 minuten passief te liggen op de rol. 

Ustrasana

Ustrasana of kameelhouding in de spotlight:

Ga met je knieën op de mat zitten. Je benen en knieën zijn op 90 graden. Buig naar achter en pak je hielen als dat gaat. Dit gaat makkelijker als je de tenen op de mat zet. Is het lastig om bij je voeten te kunnen zet dan je handen in je zij. Til je kin op en beweeg je hoofd zover naar achter tot het nog goed voelt voor jou.

Duw  je bekken naar voren en let op dat je benen en je knieen op 90 graden blijven. Adem van je staartbeen tot in je nek. Ontspan op elke uitademing je hele rug.

Andere goede asana’s waarbij je achterover buigt zij o.a. de Bhujangasana de cobrahouding, Salabhasana de sprinkhaanhouding, Virabhadrasana de krijgerhouding en Danurasana de zwaanhouding.

Waarom zou je achteroverbuigingen doen?

  • Om je wervelkolom soepel en gezond te houden
  • Achteroverbuigingen werken activerend voor het zenuwstelsel
  • Het opent je borst, hart en keelgebied
  • En dat helpt bij het zingen of spreken voor een groep
  • Het werkt preventief tegen long astma, verkoudheid en hartklachten of zal deze klachten verminderen
  • Een groot emotioneel voordeel want het kan letterlijk ons hart of keel openen. Hierdoor kunnen hoest en/of huilbuien ontstaan, maar dat lucht op
  • Ook de enkels, dijen, liezen en buikspieren  krijgen een goede strekking

En dan nu een kopje thee

Na een yogales vol achteroverbuigingen waren mijn leerlingen uitbundig en energiek. Tijdens de thee werd er veel gepraat en gelachen, soms ook gehuild. Maar vooral  vrijheid en blijheid, een hele goede reden dus om die slang, kameel, sprinkhaan, zwaan en krijger bij de kop te pakken. Bij yogahoudingen waarbij je achterover buigt opent je hart.

Veel plezier en hartelijke groet

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En ontvang 5% korting!


Geen zorgen, we zullen niet spammen.