Garudasana, adelaarhouding

Hoe doe je de Adelaar?

• Ga staan in berghouding (Tadasana) met je voeten naast elkaar.
• Breng het gewicht op je rechtervoet en til vervolgens je linkervoet op.
• Kruis je linkerbovenbeen over je rechterbovenbeen en haak je linkervoet achter je rechterkuit. Als dit niet lukt plaats dan de grote teen van het linkerbeen achter het andere been op de grond voor balans.
• Strek je armen naar voren met je schouders ontspannen naar beneden.
• Kruis je armen met je rechterarm boven je linkerarm.
• Buig je armen zodat je rechterelleboog in je linkerelleboog duwt.
• Breng de onderarmen verticaal omhoog en duw je handpalmen tegen elkaar.
• Houd je bovenarmen zo horizontaal mogelijk.
• Til je ellebogen op tot schouderhoogte.
• Blijf 20 à 30 seconden ontspannen ademen in deze houding.
• Op een uitademing haal je jezelf weer uit de knoop en kom je terug in de berghouding.
• Wissel vervolgens van kant.

De Sanskriet naam voor de Adelaar is Garudasana, afgeleid van de woorden Garuda (adelaar) en Asana (houding).

Het effect van de Adelaar

Je wringt je lichaam als het ware uit waardoor afvalstoffen het lichaam verlaten. Een natuurlijk detox en vaak krijg je het erg warm in deze houding.
De houding strekt je kuiten, heupen, schouders en bovenrug en strekt en versterkt de enkels en knieën. In de Adelaar train je je kracht, focus en balans. Gecombineerd met een diepe ademhaling heeft deze houding een rustgevende werking op de geest. Ook is de houding effectief bij sommige soorten (lage) rugpijn.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En ontvang 5% korting!


Geen zorgen, we zullen niet spammen.